JOEP HEUVELINK
“Je hebt veel verantwoordelijkheid en nog meer vrijheid.”
Field Service Engineer bij Blue Fielders
6 Vooroordelen over een job als Field Service Engineer
Als field service engineer werk je in de technische sector. En over werken in de techniek, bestaan nog best wat vooroordelen. Maar zijn deze vooroordelen wel terecht? In deze blog zoomen we in op zes vooroordelen samen met field service engineer Joep Heuvelink. Je wilt toch niet zomaar een gave baan als field service engineer afslaan, terwijl het best goed bij jou zou kunnen passen?
# 1 Je bent als field service engineer altijd onderweg
“Het is maar net wat jij ziet als ‘onderweg’ zijn”, aldus Joep. Als field service engineer ben je verantwoordelijk voor het oplossen van storingen en het onderhouden van de machines van jouw klanten. “Voor mij betekent dit dat ik in periodes van twee tot acht weken de wereld over reis, om samen met collega’s machines te installeren. Vaak ben ik twee tot vier weken op locatie aan het werk en dus niet onderweg. Het komt voor dat ik meerdere reizen achter elkaar maak en van land naar land vlieg.”
Dat heeft ook een groot voordeel – als je van reizen houdt tenminste – want, je kunt er namelijk direct een mooie vakantie aan vast plakken. Klinkt goed toch? Op de vraag of je altijd onderweg bent antwoordt Joep “Nee, maar je bent wel vaak van huis”.
#2 Als field service engineer moet je reizen leuk vinden
Het is geen geheim dat je als field service engineer veel onderweg bent en op veel verschillende plekken werkt. Betekent dat ook dat je alleen geschikt bent voor deze job als je reizen leuk vindt? Let’s ask Joep. “Het leuk vinden om veel van huis te zijn maakt het werk in ieder geval een stuk makkelijker. Het is ook afhankelijk voor welk bedrijf je werkt. Werk je bijvoorbeeld als engineer binnen Nederland of de Benelux, dan is er een grote kans dat je elke avond of elk weekend thuis bent.”
Dat geldt overigens niet voor Joep, recent vloog hij van Nederland naar Amerika, vervolgens naar Mexico en via Amerika weer naar huis. Iets wat voor hem het werk juist leuk maakt. “Ik adviseer anderen die deze functie overwegen om vooraf goed na te denken over of en wanneer je van huis wilt zijn. Neem dat mee in de gesprekken met een potentiële werk- of opdrachtgever. Lange periodes van huis zijn klinkt misschien leuk, maar sommigen onderschatten dat. Het kan best lastig zijn dit te combineren met een actief sociaal leven in Nederland, daar moet je goed over nadenken.”
#3 Het werk van een field service engineer is heel eentonig
“Je bent meer dan alleen ‘monteur’ als field service engineer. Je repareert en monteert natuurlijk wel machines. Dat zijn terugkerende werkzaamheden, maar als het goed is heb je daar ook plezier in”. Daarnaast ben jij voor de klant het aanspreekpunt en dé specialist, je hebt dus ook veel contact met de klant. “Klanten komen regelmatig bij me langs om mij van alles te vragen.”
Goed omgaan met de klant is ook een belangrijk onderdeel van dit werk. Je communiceert niet alleen met klanten, maar ook met lokale contractors. “Tijdens het plaatsen van een machine werken ik en mijn collega’s veel met lokale contractors. Er wordt dus ook verwacht dat ik hen kan aansturen en het overzicht kan houden. Vervolgens moet dit worden teruggekoppeld aan de collega’s in Nederland, denk aan projectleiders en support engineers. Ook al verwacht je het misschien niet, bij deze functie hoort ook het nodige documenteren en rapporteren. Is het werk van een field service engineer eentonig? Nee, ik vind van niet.”
#4 Als Field Service Engineer heb je weinig contact met je collega’s
Het antwoord van Joep op dit vooroordeel is heel duidelijk namelijk: onjuist. “Natuurlijk zijn er bedrijven waar je alleen op pad gestuurd wordt, maar bij mij is juist het tegenovergestelde waar. Ik ben vaak met dezelfde collega(‘s) aan het werk bij de klant. We werken samen aan dezelfde machine met hetzelfde doel: een goed werkende machine leveren.”
Dacht je dat je 24/7 aan het werk bent bij de klant, dan heb je het mis. Er is ook voldoende vrije tijd. “Het is zeker niet verplicht om in je vrije tijd met collega’s af te spreken – en het is soms ook heel fijn om even wat voor jezelf te doen – maar vaak gaan we na het werk samen uit eten, naar een bar of verkennen we de stad. Ik vlieg de hele wereld over en zie graag meer dan enkel het hotel of de werkvloer, gelukkig delen genoeg collega’s deze gedachte.” Zijn field service engineers einzelgängers? Zeker niet!
# 5 Een carrière als Field Service Engineer kent weinig doorgroeimogelijkheden
Heb jij je twijfels bij de doorgroeimogelijkheden van een engineer? Dat is volgens Joep nergens voor nodig, als jij er maar je best voor doet. “Ik ben heel tevreden over de stappen die ik tot nu toe gezet heb en zie nog voldoende mogelijkheden voor de toekomst.” Als 15-jarige stagiaire startte Joep zijn carrière als field service engineer. “Ondanks de mooie baan die ik had, trok het internationaal werken mijn interesse.” Op dat moment kwam Blue Fielders in beeld. “Na een goed gesprek met Broos (managing director bij Blue Fielders) en Gijs (accountmanager bij Blue Fielders) zagen zij een match en dat klopte. Nu – drie jaar na het behalen van mijn MBO diploma – vlieg ik de wereld over om de beste hi-tech machines te plaatsen.
# 6 Eens een Field Service Engineer, altijd een Field Service Engineer
Wat Joep betreft wel, maar dat neemt niet weg dat je altijd de vrijheid hebt om toch wat anders te gaan doen. Wat het werk als field service engineer voor Joep een tob-job maakt?
“Je hebt veel verantwoordelijkheid en nog meer vrijheid. Het is zeker geen 9 tot 5 baan, maar dat past ook niet bij mij.” Dat is niet de enige reden waarom Joep zich kan vinden in dit vooroordeel. “Ik ben van mening dat het altijd al in je zit. Er is zeker ruimte om te leren en ervaring op te doen, maar een gezonde dosis eigenwijs- en nieuwsgierigheid kun je goed gebruiken bij deze baan.
DOE MIJ MAAR ZO’N BAAN!
Denk jij nu ‘Vooroordelen? Voor mij zijn het voordelen!’ Laat van je horen! Wij gaan graag met je in gesprek.