“Kennis delen is onderdeel van ons bestaansrecht”

30 november 2015

“Kennis delen is onderdeel van ons bestaansrecht”

Een van de zaken die wij als Blue Fielders belangrijk vinden is het delen van kennis. Met artikelen en nieuwe ontwikkelingen uit het vakgebied, maar ook praktische tips delen we graag. Voordat ik startte met Blue Fielders werkte ik als accountmanager bij TMC. Daar merkte ik al dat het ontzettend belangrijk is op de hoogte te blijven van allerlei ontwikkelingen in mijn vakgebied, maar dat het ook erg wordt gewaardeerd als ik die kennis zou delen met mijn collega’s. Toen ik daarna partner werd bij Mettom Payrolling werd het gevoel om die kennis te delen steeds groter.

Inmiddels is kennis delen een van de onderdelen van het bestaansrecht van Blue Fielders geworden. Niet alleen onder onze collega’s, maar ook met relaties en vakgenoten. We halen hier veel voldoening uit en merken dat onze opdrachtgevers en relaties over de hele wereld hier ook meerwaarde uit halen.

LinkedIn netwerk nieuw leven inblazen

Vanuit mijn verleden bij TMC en Mettom Payrolling heb ik een groot netwerk opgebouwd, dat zich verzameld heeft op mijn LinkedInprofiel. En nu we het toch hebben over kennis delen, heb ik een praktische tip over het effectief inzetten van LinkedIn. Je bestaande netwerk kun je op deze manier namelijk eenvoudig onderhouden, maar hoe bereik je nieuwe interessante contacten? Hoe weet je welke mensen relevant zijn om een connectieverzoek te sturen?

Daarvoor gebruik ik de mogelijkheid ‘geavanceerd zoeken’ van LinkedIn. Hiermee kan ik namelijk personen zoeken, niet alleen op naam, maar ook op bijvoorbeeld functie, interesses of zelfs trefwoorden die zij gebruiken in de regel onder hun naam. Wanneer ik een Commissioning Engineer zoek, kan ik die persoon vinden op functietitel ‘Commissioning Engineer’, maar alleen als hij op zijn profiel heeft aangegeven dat hij deze functie nu heeft of in het verleden had. Potentiële Commissioning Engineers, die bijvoorbeeld net hun opleiding hebben afgerond, zijn voor mij ook interessant. Deze vind ik door te zoeken op trefwoorden en interesses, zoals ‘engineering’, ‘werktuigbouwkunde’, ‘software’ en ‘machinebouw’. De mogelijkheid om geavanceerd te zoeken op LinkedIn is met mijn Premium profiel nog uitgebreider. Zo kan ik ook zoeken op werkniveau en aantal jaren werkervaring.

Ook om potentiële opdrachtgevers te vinden gebruik ik geavanceerd zoeken. Wanneer ik de juiste persoon heb gevonden en ik heb een aanleiding om contact op te nemen, stuur ik hem of haar een bericht. Soms met een connectieverzoek (met altijd een persoonlijke tekst!), maar dat is niet noodzakelijk.

Gebruik jij de ‘geavanceerd zoeken’ functie van LinkedIn? Positieve ervaringen? Of juist niet?