De samenwerking tussen de eierverwerkende industrie en Blue Fielders

‘Turning eggs into valuable business’. Dat is de pay-off van Sanovo, een van de opdrachtgevers van Blue Fielders. Maar wat betekent dat? We spraken met Mike ter Hart, manager service bij Sanovo. We vroegen hem naar zijn werkzaamheden en hoe de samenwerking met Blue Fielders is.

Wat voor bedrijf is Sanovo?
Van oorsprong is Sanovo een Deense organisatie die zich bezighoudt met de productie en ontwikkeling van machines voor de eierverwerkende industrie. Sanovo opereert wereldwijd en heeft het hoofdkantoor in Denemarken. Bij de vestiging in Nederland worden de sorteer- en verpakkingssystemen ontwikkeld en geproduceerd. Mike ter Hart werkt in Nederland als manager service.

“De sorteer en verpakkingssystemen van Sanovo worden wereldwijd verkocht. Dit varieert van kleine bedrijven die een machine gebruiken voor puur het verpakken van eieren tot grote distributie- en sorteer- centra. Bij de laatste vindt er eerst een automatische kwaliteitsbeoordeling plaats op vuil en breuk, maar ook beoordelingen op bloed in het ei en schaalkleur ontbreken niet. Vervolgens, als de kwaliteit bepaald is, worden de eieren op gewichtsklasse en naar klantwens ingedeeld. De klant staat immers centraal bij Sanovo.”

Als manager service heb je vast veel te maken met al die verschillende klanten. Wat houden jouw werkzaamheden precies in
“Dat klopt, ik heb veel contact met onze klanten. Kort gezegd ben ik verantwoordelijk voor de helpdesk, field service, training en spare parts. Dat wil zeggen dat we met onze afdeling van A tot Z zorg dragen voor wat er in het veld gebeurt als de machine eenmaal aan de klant is verkocht. Denk hierbij aan het laten installeren, commissioning (inbedrijfname en overdracht aan de klant), eventueel onderdelen leveren en klanten en collega’s wereldwijd opleiden over hoe we met onze systemen omgaan.”

Worden de klanten en collega’s ook door jou zelf opgeleid of getraind?
“Gedeeltelijk. Bij Sanovo Nederland hebben we een competence centrum op het gebied van sorteren en verpakken. Hier worden onze klanten en collega’s opgeleid door een team van ervaren professionals, zoals ik. Nieuwe collega’s doorlopen hier een traject, zodat ze daarna zelf het veld in kunnen, bijvoorbeeld als field service engineer.

Een Field Service Engineer kan op zijn beurt de klant een training geven over de machine. Want hoe gebruik en onderhoud je zoiets het beste? Mocht een klant er voor kiezen het onderhoud toch niet zelf te willen doen, dan kunnen wij dat uiteraard ook voor onze rekening nemen. We stellen dan samen met de klant een specifiek onderhoudscontract op dat aan hun wensen voldoet.”

Over die Field Service Engineers gesproken: je werkt samen met Blue Fielders. Hoe ziet die samenwerking er uit?
“O, ik ken Jochen al een tijdje, al ver voor Blue Fielders. We hebben regelmatig contact. Een van onze nieuwe Field Service Engineers komt via Blue Fielders. Dat is eigenlijk heel snel gegaan. Wij zochten iemand, Blue Fielders luisterde goed naar wat we nodig hadden. Ze weten goed wat voor mensen ze voorstellen. Niet alleen op technisch vlak en opleidingen, maar ook qua persoonlijkheid en attitude. Dat laatste is eigenlijk het belangrijkste: past de persoon bij het bedrijf en onze klanten? De meerwaarde van Blue Fielders zit in twee dingen: het voortraject, waarin Blue Fielders een intake doet met een potentiële kandidaat en een goede selectie maakt. Maar ook in het coachen en actief begeleiden van de gedetacheerde Blue Fielders. Na de plaatsing van een kandidaat houdt het voor veel detacheringsbedrijven vaak op, maar Blue Fielders vindt het belangrijk betrokken te zijn en te blijven bij zijn medewerkers. En dat merken wij weer op de werkvloer, op een heel positieve manier.”

Hoe beleef jij de samenwerking met Blue Fielders?
“Heel goed. Met Blue Fielders heb ik veel contact. Telefonisch, maar bijvoorbeeld ook met bedrijfsbezoeken of voortgangsgesprekken. En wanneer er zaken zijn die ik moet weten, dan hoor ik die. Precies wat ik verwacht.”


Weten wat Blue Fielders voor jouw bedrijf kan betekenen? Stuur een mail naar info@bluefielders.nl of bel 040 82 00 768.